poniedziałek, 18 maja 2009











A dzis , mili Panstwo podejme temat calkiem nowy , temat ktoremu jak dotad - poswiecilam pare slow wyrywkowo i przelotnie . Mam na mysli role kobiety(prosze nie mylic z historia terroru na na mniszkach tybetankach - o tym wciaz nie latwo ...) w kulturze tybetanskiej.


Role jaka pelnila kiedys i jaka otacza sie ja dzis we wspolczesnym swiecie , uznalam ze wyjatkowe a temat szczegolnie wart uwagi .




W dawnych feudalnych czasach kobieta byla rownouprawnionym czlonkiem spolecznosci Tybetu .


Dziedziczyla gigantyczna fortune na rowni z mezczyzna , polowala tak jak on , znala zwierzeta domowe na rowni z nim ujarzmiala zwierzyne i odbywala dalekie podroze po przeleczach gor , Uczyla sie filozofii , matematyki czy sztuk innych pod warunkiem ze byla dzieckiem pierworodnym lub nastepnym w kolejnosci - jesli pierworodny nie mogl zawiadywac majatkiem lub umieral nim objal ja posiadanie . Otrzymywala wyksztalcenie adekwatne do roli jaka miala pelnic w domu i spolecznosci , posiadala takze prawo poswiecenia sie religii na rowni z mezczyznami i ksztalcenia talentow i zdobywania wiedzy .


Posiadala prawo do wyboru meza czy nawet mezow jezeli stan majatku tego wymagal , kontrolowania wszelkich okolicznosci w domu i w miescie czy okolicy na miare mozliwosci i wyksztalcenia . Miala prawo do roszczen prawnych rozwodu , dalszych kolejnych zwiazkow i dzieci z nastepnych malzenstw a wszystko to oczywiscie w granicach norm moralnosci i zdrowego rozsadku owczesnej epoki .


Tybetanka mogla z powodzeniem domagac sie od kazdego czlonka rodziny jednakowego stosunku do posiadanych przez nia dzieci , niezaleznie od stopnia pokrewienstwa . Te prawa byly dzieciom przyznawane takie same u wszystkich i dziedziczone z pokolenia na pokolenie , przez dlugie stulecia nieodmiennie . One takze staly sie podlozem do szerokiej galezi tybetanskiego prawa rodzinnego , ktorego zakres ksztaltowaly religia , feudalizm i owczesna kultura .


Dzis takze Tybetanki posiadaja prawo do samodzielnosci i zdobywania nauki . Wiele z nich rodzi sie mieszka i ksztalci poza granicami Tybetu i dopiero w wieku dojrzalym odkrywa potrzebe czy sens wspoluczestnictwa w tworzeniu i pielegnacji tybetanskiej kultury , sztuki religii , polityki , nauki swery socjalnej i pedagogicznej i innych pozostalych dziedzin swiadczacych o odrebnosci i wspolnocie natury tybetanskiej zupelnie niezaleznie od miejsca w ktorym przyszlo im zyc i sytuacji ojczyzny ktorej dzis jeszcze nie posiadaja na wlasnosc tak - jak z natury wydawaloby sie wlasciwym . Jednym z przykladow aktywnie bioracej w swe rece sprawy - natury kobiet surowych gor - jest Stowarzyszenie Kobiet Tybetanskich istniejace w tej chwili ponad polwiecze , zapewniajace zaplecze wielu mlodym i niemlodym osobom w sytuacjach wymagajacych fachowego wspoluczestnictwa . Wyjatkowo trafnym stal sie dzial ksztalcenia i aktywizacji zawodowej w nowym srodowisku dzieci i doroslych wraz z jego odrebna w roznych krajach - kultura a wspolnym tybetanskim akcentem .


Godnym uwagi jest dzial pomocy i wsparcia psychicznego dla pan i panien , uciekinierek lub imigrantek po traumatycznych przejsciach na terenie Chin wraz z aktywnie promowanymi metodami rekonstrukcji wlasciwego stopnia samodzielnosci i samorealizacji dla osob pograzonych w poczuciu nieprzywracalnosci do barwnego swiata zwyklej codziennosci.


Czeste i dojrzale metody wspolpracy z mlodzieza , akcenty poparcia dla wyrazistych protestow wobec sytuacji Tybetu troska i uwaga z jaka wszelkie zmiany i strategie podlegaja analizie i umiejscowieniu w kobiecej czesci aktywnego spoleczenstwa sprawiaja ze wciaz wzrastajacy krag pan czynnych w sprawach kobiet i ich praw , praw czlowieka czy dziecka calkiem ogolnie albo tez ujarzmiany w konkretnych przypadkach - to symptomy nowego swiata w ktorym miejsce kobiety jest zaakcentowane i piekniejsze a wyobraznia czysta i nieskaplikowana , macierzyynstwo madre i odpowiedzialne a perspektywy - rozwojowe zarowno w przypadku jednostek dozacych do samorozwoju i stabilizacji duchowej lub zawodowej jak i grupy zwiazanej wspolnym jezykiem , religia kultura , pochodzeniem i aspiracjami -nastawione z wyjatkowa indyjska starannoscia- dosrodkowo.


Po raz kolejny pojawia sie okazja by podkreslic roznice pomiedzy trendami i tendencjami spolecznosci chinskiej i tybetanskiej gdzie w chinskiej mozna raczej uchwycic patyne rozpadu wartosci moralnych , etycznych , godnosci i praw jednostki w pasywnie reagujacym swiecie wielu kultur i spolecznosci , stosunku do jednostki i takze inszej gdzies ale wciaz jednak pogodzonej z tym - milionowej czesci miliardowej grupy , w otchlani nieskonczonej w wadach i zaletach wlasnego systemu niczym oslepieni blaskiem siebie - szlachetnego kamienia w trwalej i nie mozliwej do powtornej formacji - oprawie .

Wyrazny wplyw mysli swiadomej i wyksztalconej , symptom odbudowy , odtworzenia , rekonstrukcji , potrzeby przeciwdzialania formatom nieetycznym , niemoralnym , nie zgodnym z tendencjami zdrowego psychicznie spoleczenstwa , sprzeciw w stosowaniu przemocy wobec spolecznosci cywilnej , torturom , zaprzeczaniu praw czlowiekowi naleznych to kolejne wazne akcenty ktorym przyznaly Panie w swym stowarzyszeniu Tybetanek - miejsce i wartosc i tak oto najprosciej ,posrod liczne wynaturzonych zdarzen , otworzyly waska sciezke do zwyklego zycia dla wciaz naplywajacej liczby - potrzebujacych .

- Niech wzrasta niczym drzewo cytrynowe ....
Na koniec dodam ze polecono mi kolejna ciekawa strone : http://www.wokar.net/
Niestety z mojego sprzetu zdaje sie prawie calkiem sparalizowana , pozostaly na niej piekne lecz wciaz nie aktywne zdjecia ...No coz - po mimo to polecam ja takze obejrzenie , chocby pozostalej szaty graficznej ....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz